DLS Tanácsadó

Költségvetési Felelősségi Intézet 2011-15-ös évekre vonatkozó technikai kivetítése 2011.09.29.

Jövőre 900 milliárd forintos lyukat kellene betömjön a kormány, 2013-ban pedig már 1400 milliárd forintos elcsúszás jelentkezik az alappályához képest - állapítja meg a Költségvetési Felelősségi Intézet legfrissebb, 2011-15-ös évekre vonatkozó technikai kivetítése. Ez arra utal, hogy a Matolcsy György által két héttel ezelőtt bejelentett (áfaemelést is tartalmazó) csomag nem lesz elegendő. A KFIB számításainak szomorú üzenete egyúttal, hogy Magyarország évekig csak álmodozhat a 3 százalékhoz közeli gazdasági növekedésről.

Nem lesz elég a Matolcsy-csomag

A központi alrendszert jellemző pénzügyi folyamatokat a maastrichti egyenlegre átvezetve a hatályos konvergencia programhoz képest 2012-ben több mint 900, a későbbi években több mint 1400 milliárd forintos kiigazítás válik szükségessé - ez az egyik legfontosabb megállapítása a Költségvetési Felelősség Intézet csütörtökön megjelent technikai kivetítésének.

Az intézet részletes számításaiból kiderül, hogy a kormánynak jövőre 956 milliárd forintos költségvetési lyukat kellene befoltoznia. Ez azt jelenti, hogy a Matolcsy György által két héttel ezelőtt jelzett 750 milliárd forintos egyenlegjavítás nem lesz elegendő.

Romhányi Balázs, a KFIB vezetője emlékeztetett, hogy a jövő évi 960 milliárd forintos kiigazítási igényből 170 milliárd forint abból ered, hogy az intézetnél azzal számoltak: a költségvetés kiadásai reálértelemben növekednek.
Mit mutat a technikai kivetítés?
A technikai kivetítés olyan feltételes előrejelzés, ami azt mutatja: mi fog történni a költségvetésben akkor, ha semmi új döntés nem születik. Vagyis egy alappályát vázol fel, amely bemutatja, hogy az intézkedések hiányában önmagában merre tartana a hajó. A technikai kivetítés másik funkciója: legyen egy olyan egyértelmű viszonyítási pont, amihez képest meg lehet mondani, hogy bármilyen javaslat, ötlet mennyi pénzt hoz, illetve visz. Vagyis a különböző intézkedés(csomagok) hatását ehhez lehet viszonyítani.

Itt az alternatív csomag

A KFIB szakértői ezért elkészítettek egy alternatív költségvetési csomagot. Annak érdekében, hogy a technikai kivetítés műfajának szigorú szabályait betartva, összeállítottunk egy feltételezett intézkedéscsomagot. Ez a próbaszámítás semmilyen értelemben nem tekinthető értékválasztást is magában foglaló állásfoglalásának a megvizsgált intézkedésekkel kapcsolatban, mindössze a valóságtól nem teljesen elrugaszkodó illusztráció - fogalmaznak a közgazdászok ennek kapcsán a most megjelent technikai kivetítésben.

A hipotetikus intézkedéscsomag olyan lépéseket tartalmaz, mint például a jövedéki adó emelése, a chipsadóból származó bevételek, az áfa két százalékpontos emelése, az szja-rendszerben az adójóváírás teljes megszüntetése. Ez utóbbi a következő 4 évben minden évben 360 milliárd forinttal javítaná a költségvetés egyenlegét. A KFIB csomagjában szerepel emellett a szuperbruttó teljes kivezetése 2012-től. Mivel 2013-tól már az alappálya szerint is megszűnik a szuperbruttó, ezért csak 2012-re kell hatást becsülni - emeli ki az intézet elemzése. Romhányi Balázs ennek kapcsán felidézte, hogy a kormány legutolsó tervei szerint nem teljes egészében vezeti ki a szuperbruttót jövőre.

A hipotetikus csomag emellett azzal számol, hogy a válságadók a teljes vizsgált időszakban (2015-ig) fennmaradnak. Az intézet vezetőjének elmondása szerint "ennek bizony a beruházási aktivitásra feltétlenül hatással van, mégpedig nem kedvező módon".

A KFIB számításai szerint ez a hipotetikus intézkedéscsomag jövőre 667 milliárd forinttal javítaná a költségvetés egyenlegét, míg 2013-ban 1200 milliárdos javulást hozna. Romhányi Balázs ezzel kapcsolatban megjegyezte: ez a méretes csomag sem elegendő ahhoz, hogy az alappályához viszonyított lyukat betömje.

Nem lesz elég Matolcsy 2012-es csomagja
Klikk a képre!


Nem lesz elég Matolcsy 2012-es csomagja


Álom marad a 3%-os növekedés

A KFIB szakértői csapatának másik lesújtó megállapítása továbbá, hogy közép távon csak álmodozhatunk a 3%-os magyar gazdasági növekedésről. Ennek egyrészt külpiaci okai vannak, de nagyobb szerepet játszanak ebben a gazdasági szereplők várakozásai. Romhányi szavai szerint a gazdasági szereplők azzal számolnak, hogy a válságadók a jelzettnél hosszabb távon fennmaradnak, ami a beruházási aktivitásra negatív hatással van.

Az intézet vezetője arról is beszélt a háttérbeszélgetésen, hogy a szakértői csapat fenntartja korábbi számításait, miszerint 2014-ig 90 ezer új munkahely jön létre a versenyszektorban és 2015 végére ez 100 ezerre emelkedhet. Ezen számok tükrében nagyon ambiciózusnak tűnnek a kormány munkahelyteremtései céljai (10 év alatt 1 millió új munkahely).

Romhányi Balázs a technikai kivetítésben szereplő feltételezésekkel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy ebben nem számoltak a válság súlyosbodásával. Aminek ugyanakkor fennáll a veszélye, hiszen az elmúlt hetekben újra felerősödtek a görög államcsőddel kapcsolatos aggodalmak.


Az alternatív költségvetési tanácsról

A Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest (KFIB, www.kfib.hu) alapvetően egy civil kezdeményezés. Romhányi Balázs, az újonnan létrejött intézet vezetője (aki egyben a korábban megszüntetett Költségvetési Tanács szakmai stábjának vezetője is volt) azzal indokolta a KFIB létrehozását, mert úgy gondolták: a Költségvetési Tanács 2010-ben végzett munkájára (a költségvetési folyamatok számszaki és objektív elemzésére) van társadalmi igény.

Romhányi Balázs az intézet által készített első (a korábbi KT által készítettekhez hasonló) technikai kivetítés bemutatóján azt is elárulta, hogy a KFIB-nek nincsen állandó stábja, ez a mostani elemzés is önkéntesek (az egykori KT szakmai stábjának munkatársainak) munkájával jött létre. Igyekszünk miden tőlünk telhetőt megtenni, hogy a szükséges finanszírozást összegyűjtsük annak érdekében, hogy az intézet rendszeresen meg tudjon jelenni kiadványokkal és képes legyen saját stábot alkalmazni - vetítette előre Romhányi Balázs.

Forrás: www.portfolio.hu


Cím:
9700 Szombathely, Aréna utca 4.

E-mail:
dls@tozsde1.hu

PSZÁF eng. sz.:
III/42.080/2002.
 

László Balázs
+36 30 155 8161

Serman Tibor
+36 30 155 8152

Bokodi Csaba
+36 30 155 8146

és