Magyarországon az állam a dolgozó réteg teljesítőképességéhez képest
európai viszonylatban is kiemelkedő mértékben telepedik rá a gazdaságra -
mutat rá a Budapesti Corvinus Egyetem kutatócsoportja. A kutatásból
többek között kiderül, hogy mi köti össze Luxemburgot, Magyarországot és
Norvégiát valamint hogy mi az, amiben az európai országok közül csak
Görögország és Olaszország előzi meg hazánkat. A kutatásvezető Szebeni
Dávid közgazdász ugyanakkor az államadósság érzékeltetésére is új
mutatószámot vezetne be az ismert GDP arányos mutató mellé.
Portugáliától Romániáig
A BCE Gazdaságpolitika és Világgazdasági Tanszékeinek kutatása a kormányzat által beszedett bevételekre és az államadósságra koncentrált, ám előtte az egy főre jutó GDP alapján egy olyan nyolc másik országból álló mezőnybe helyezte Magyarországot, amelyekkel e fejlettségi mutató reális összehasonlítással kecsegtet. Társaink a mezőnyben egy kivétellel természetesen az Unió keleti bővítésének tagállamai közül kerültek ki, úgymint: Csehország, Szlovákia, Lengyelország, Észtország, Lettország, Litvánia, valamint Románia és a kivételt jelentő Portugália.
"A kutatási számítások során minden adatot, a GDP-t, a béreket, a
bevételeket és az államadósságot vásárlóerő-paritáson vettük figyelembe,
hogy minél jobban közelítsünk az egyes országok tényleges teherbíró
képességéhez. Kiindulási pontunk emellett úgy szólt, hogy egyes
miniállamokat kivéve az országokban értékeket főként a munka teremt, így
az állam finanszírozása végső soron a foglalkoztatottak és munkaadóik
vállán nyugszik. Ezért igyekeztünk a kormányzati bevételeket és az
államadósságot a foglalkoztatási viszonyokra koncentrálva vizsgálni" -
mondta el Berezvai Zombor kutató.
Visszafogott bevételek?
Az
egyes országokban képet alkothatunk a kormányzat étvágyáról, ha
összesítjük a központi kormányzat, a helyi önkormányzatok és a
társadalombiztosítási alapok éves bevételeit. Eszerint egy
foglalkoztatottra vetítve a luxemburgi és norvég kormányzat képes
magához húzni a legértékesebb tortaszeletet, míg Bulgária és Románia
megközelítőleg 9 ezer euró értékkel a sor végén áll. Magyarország 18 491
euróval első pillantásra szolidnak tűnik. A figyelmesebb szemlélő
azonban észreveheti, hogy szűkebb, GDP/fő alapján válogatott mezőnyében
mindenkit megelőz. Ebben már az alacsony magyar foglalkoztatás hatása
tükröződik.
Tovább vizsgálva a problémát azonban egyértelműen kiderül, hogy a magyar állam önmérséklete csak a látszat.
Tényleg keveset keresünk?
Bruttó
átlagbérek szempontjából Magyarország vásárlóerő-paritáson 29 európai
ország között a legalsó negyedben helyezkedik el. A visegrádi országok
közül csak Szlovákia nem előz meg bennünket. Ez utóbbi sem tarthat már
sokáig, mivel az egy főre jutó GDP-ben a szlovákok már elhaladtak
mellettünk, és hacsak nem válnak latin-amerikai társadalommá, úgy a
GDP-t rövidesen követi az átlagbér is. A legtöbb esetben az OECD által
számolt speciális bruttó bérekkel számoltunk, amelyek a munkáltató által
fizetendő adót, járulékot is figyelembe veszik. Azért döntöttünk így,
mert a munkáltató részére ez a foglalkoztatás költsége, ez az ár, ami
ténylegesen mutatja, hogy mennyit hajlandóak fizetni valaki munkájáért.
Természetesen a közszféra okozta torzításoktól el kell tekintenünk" -
mondja Szebeni Dávid kutatásvezető.
De legalább a kormányzati elvárások nagyok...
Szemléletes
képet kaphatunk a kormányzatok országuk teljesítőképességéhez
viszonyított bevételi igényeiről, ha eljátszunk a gondolattal, hogy
vajon egy átlagbéren kereső hány havi munkájára lenne szükség ahhoz,
hogy hazájában az egy foglalkoztatottra eső kormányzati bevételeket
megtermelje. Elképesztő módon egy ilyen rangsorban Magyarország Európa
élmezőnyében találja magát. Magyarországon és Norvégiában ez a szám 15
hónap, míg a hozzánk hasonló fejlettségű országokban ez 10-től 13
hónapig terjed.
A kormányzati bevételeket tovább bontva kitűnik, hogy Magyarország
esetében a központi kormányzat túlsúlyos (Luxemburgon kívül Málta előzi
még meg hazánkat). A társadalombiztosítási alapok esetében a felső
harmadban, az önkormányzatoknál azonban a középmezőnyben vagyunk.
Közvetlen versenytársainknál a mutató értéke Románia esetében a
legalacsonyabb (9,8 hónap) és Észtországnál a legmagasabb (12,6 hónap).
Összefoglalva: nem csupán a foglalkoztatás szintje alacsony,
hanem a magyarok bruttó átlagbére is. Az a bér, amelynek jelentős részét
természetesen a túlméretezett állami bevételeket részben kielégíteni
hivatott, élőmunkát sújtó kirívóan magas adóterhelés viszi el. A
problémák így egymást gerjesztik.
"Természetesen ez egy
elméleti mutatószám, nem közvetlenül az élőmunkából származik minden
állami bevétel, gondoljunk csak a különböző nyereségadókra vagy a
kamatadóra. A rangsor persze egyértelműen elgondolkodtató. Luxemburg
apró állam, kiugró adata speciális gazdaságszerkezetének köszönhető,
amely a pénzügyi és jogi szolgáltatásokra alapszik. Magyarországnak
azonban nincs mentsége arra, hogy miért itt tesz szert a kormányzat a
legtöbb bevételre a foglalkoztatottak helyzetéhez képest" - magyarázza
Berezvai Zombor.
DEWIL
A kutatás külön
kitér az államadósság helyzetére, amelyet egy kevéssé ismert
mutatószámmal (DEWIL) tesz szemléletessé. A BCE kutatói megvizsgálták,
hogy az egy foglalkoztatottra jutó vásárlóerő-paritáson számolt bruttó
államadósság hány havi vásárlóerő-paritáson számolt bruttó átlagbért
tesz ki. Egyszerűbben megfogalmazva: elméletileg hány hónap alatt
lehetne megszabadulni az államadósságtól. Innen az index neve, amely egy
angol rövidítés: Debt-Wage Index of Liberty.
Az index szerint valóban másnak tűnik az európai adóssághelyzet, mint
ahogyan a GDP arányos rangsorok mutatják. Egy dologban természetesen
nincs vita: visszafizethetetlen adósságával Görögország áll az élen
több, mint 51 hónappal. A meglepő azonban, hogy Olaszország 33 hónapja
után Magyarország dobogós helyen szerepel több mint 27 hónappal.
Versenytársaink igen változatosan szerepelnek 2 hónaptól (Észtország)
22,5 hónapig (Portugália).
"Ez az index véleményünk szerint
hasznosan egészíti ki a GDP arányos államadósság mutatóját. Segít jobban
megérteni, hogyan adósodhat el súlyos gond nélkül GDP arányosan egy
ország nagyobb mértékben, mint egy másik, amely arányaiban kisebb
tartozással sem tud megbirkózni. Árnyalja a képet, mivel még a mindenhol
szívesen hivatkozott GDP arányos államadósság terén hazánknál
Németország, Írország, Franciaország, Belgium és Portugália is
rosszabbul áll, addig a DEWIL-index szerint Magyarországot csak
Görögország és Olaszország előzi meg. Írországban az utóbbi három év
háborús időkhöz mérhető költségvetési deficitet és 25 százalékról 96
százalékra ugró GDP arányos államadósságot hozott. A bérek és
foglalkoztatottak számának figyelembe vételével azonban Magyarország még
mindig nehezebb helyzetű adós. Szerintem ez nem természetes egy
visegrádi ország gazdasága részéről.
A túl magas DEWIL-index
azt jelzi, hogy egy országot teljesítőképességéhez képest aránytalan
adósság fojtogat, ez pedig nevéhez méltóan ördögi következményekkel
jár." - figyelmeztet Szebeni Dávid, ugyanakkor hozzáteszi: Számos
kutatásból - köztük a sajátunkból - is láthatjuk, hogy Magyarországon az
állam aránytalan mértékben telepedett rá a gazdaságra. Ez önmagában még
elfogadható lenne, ha a mindenkori kormányzat gazdaságélénkítési
eredményei igazolnák az erős szerepvállalást. Sajnos ennek ellenkezője
tűnik valószínűnek: a jóléti intézmények ismert problémái (nyugdíj,
egészségügy, csőd szélén álló közintézmények) mellett további gondot
jelent, hogy a körbetartozások jelentős részének elején maga a magyar
állam és a dzsentri korszak legszebb hagyományait megtestesítő
önkormányzatok állnak.
Az igazán arcpirító azonban az, hogy
ugyanakkor a magyar állam a kibocsátott számla után elvárja az ÁFA
befizetését a vállalkozásoktól (ami ideális esetben csak egyik állami
zsebből a másikba pakolást jelentene). A 60-90 napon túli fizetések
világában ez azt jelenti: nem elég, hogy a közszférának munkát végző
vállalkozások nem jutnak pénzükhöz, de átmenetileg még ők maguk
előfinanszírozzák azt a magyar államot, amelyet például Papp József
docens a "hipokrita parazitizmus" iskolapéldájának tart. Ezért
jelenhetnek meg időről-időre újsághírek, hogy állami megrendelés vitt
csődbe egy-egy céget.
Sajnos több tekintetben az ilyen
gyakorlatot folytató államok társadalmi szinten hosszútávon is béklyót
vetnek a gazdaságra, amellyel akadályozzák lakóik jólétét. Óva intenék
mindenkit attól, hogy a számokban aktuálpolitikai jelentést lásson. A
problémák évtizedek alatt halmozódtak fel. Azonban az érdemi
strukturális reformokat már nem lehet a végtelenségig halogatni, mert
egy idő után a jelen társadalmi viszonyokba kódolt szegénységi csapda
olyan kezelhetetlen mértékű tömeget állít elő, amely a jóléti struktúrák
átalakításakor összeroppan és az országot is magával rántja." - zárja
gondolatait a kutatás vezetője.
Megjegyzések:
Adatok
forrása: Eurostat, OED: Taxing Wage 2009-2010. (OECD 2011), National
Statistical Institute Bulgaria, CyStat Statistical Service, Latvijas
Statistika, Statistics Lithuania, Romanian Statistical Office, saját
számítások.
Az adatok a 2010-es évre vonatkoznak, kivéve a máltai
átlagbért (2008). A vásárlóerő-paritásra számítás az Eurostat hivatalos
2010-es átváltási árfolyamán történt EU27 vetítési bázissal. Az OECD és a
nemzeti statisztikai hivatalok eltérő számítási metodikája miatt egyes
bruttó átlagbérek kalkulációja különbözhet a többségtől. Ennek
megfelelően a bolgár, a ciprusi, a lett, a litván és a román bruttó
bérek OECD módszer esetén a közöltnél magasabbak lehetnek. A cikk
lényegi mondanivalóján ez nem változtat, eredményeként Magyarország
csupán még hátrébb kerülne a bérek rangsorában.
Forrás: www.portfolio.hu