DLS Tanácsadó

Mekkora lehet a gazdasági növekedés Magyarországon? 2011.02.18.

Adócsökkentés, reálhozam-kifizetés, költségvetési kiigazítás - több százmilliárd forintot megmozgató egyedi gazdaságpolitikai intézkedések mozgatják a gazdaságot az idén is. A kormány jelentős növekedési hatásokat vár a lépésektől, mások szerint viszont az összhatás akár negatív is lehet.

Első felvonás: Adócsökkentés kockázatosan

A kormány reményei szerint a személyi jövedelemadóban és a társasági adóban bekövetkező változások a fogyasztáson és a beruházáson keresztül érdemben tudják dinamizálni a gazdaságot. Ez magyarázza a középtávon igen optimista növekedési előrejelzéseket: az idei 3 százalék után jövőre 3,5, ezután pedig 5-5,5 százalékos GDP-bővülésre számít a kormány. Kevésbé derűlátó a jegybank stábja: a szakértők modellszámításai ugyanis ennél jóval visszafogottabb eredményekre vezettek.

A kockázati felárak változatlansága esetén az adórendszer átalakítása nagyságrendileg a GDP szintjében 3%-nak megfelelő többletet okozhatna - írták a legutóbbi inflációs jelentésükben. Azaz feltételezve, hogy az intézkedések hatása tíz év alatt, egyenletesen érvényesül, évi 0,3% többletnövekedéssel számolhatunk az elkövetkező években. Hogy miért ilyen kevés, arra négy magyarázat is van, amelyek az adócsökkentések szerkezetével és körülményeivel függnek össze:

(1) az adóváltoztatások nem mindegyike gyorsító hatású, az adócsökkentések fedezetét részben azok a válságadók jelentik,melyek visszafoghatják a beruházási szándékot, illetve emelhetik az inflációt;

(2) az adócsökkentés a felsőbb jövedelemkategóriákban érezteti a hatását, így a gyors növekedést leginkább szolgáló munkaerőpiaci aktivitásnövelést csak korlátozottan szolgálja, hiszen ennek az alacsony jövedelmű, képzetlen rétegben vannak igazi tartalékai Magyarországon;

(3) amíg az adócsökkentés nem fenntartható költségvetési helyzetet teremt, addig a szereplők nem feltétlenül tekintik tartós intézkedésnek, nem igazítják hozzá magatartásukat;

(4) a adócsökkentés a költségvetési fenntarthatóság rovására történt, ami miatt a kockázati prémium emelkedik.

Öt százalék, hét százalék - mekkora lehet a gazdasági növekedés?


Ez alapján tehát az adóváltozások hatására nem sokkal emelkedhetett a magyar gazdaság növekedési potenciálja. Csak érdekességképpen jegyezzük meg, hogy ennél jóval nagyobb, a GDP szintjében bekövetkező 1,5-2 százalékos hatása lehet az autóipari beruházásoknak (Mercedes, Audi stb.), amelyek néhány év alatt érnek be.

Második felvonás: A kockázatcsökkentés

A kockázati felárak emelkedését valóban meg is tapasztalhattuk azután, hogy a befektetők számára világossá vált, a költségvetés strukturális egyenlege a gazdaságpolitikai lépések hatására jelentősen romlott, így az államháztartás pozíciója nem fenntartható. Éppen ellenkező irányú kamatmozgásokat tapasztalhattunk viszont az elmúlt hetekben, amikor a piac optimistává vált a március elejére várt kormányzati stabilizációs lépésekkel kapcsolatban.

Vagyis a kormány visszanyerheti az adócsökkentéstől várt kedvező növekedési hatás egy részét, amennyiben igazolni tudja, hogy középtávon stabil marad a költségvetés. Ennek a bizonyításnak azonban ára van. Egyrészt azzal, hogy a kormány 800-1000 milliárd forinttal kiigazítja a költségvetést (ekkora korrekció szükséges ugyanis), szűkíti a belső keresletet, ami automatikusan növekedési áldozattal jár. Másrészt egy rosszul összerakott - például adóemelésre alapozó - csomagnak további tartós növekedési áldozatai lehetnek.

A fentiekből kicsit összeszedettebben az alábbi kép rajzolódik ki előttünk. Keresleti oldalról a két felvonás együttes eredményeként 4-5 százalékról 3 százalékra csökken a költségvetési hiány, vagyis a három év összességében enyhén negatív keresleti hatással jár. (Ez persze inkább csak illusztráció, hiszen a keresleti hatás ennél összetettebb módon áll elő.) Jóval bonyolultabb a hosszabb távon ható, kínálati hatások számbavétele. Az egyszerűség kedvéért tételezzük fel, hogy az első felvonásban szereplő fékező erők azon része, amelyek a költségvetés stabilizálódásához kötődnek, teljesen elvesztik erejüket! Vagyis megszűnnek az ágazati különadók, javulnak a gazdasági szereplők várakozásai, illetve csökkennek a kockázati prémiumok. Ez esetben az adócsökkentések teljes egészében kifejthetik növekedési hatásukat.

A kérdés az, hogy miként változtatja ezt a képet a 800 milliárd forintos kiigazítás kínálati oldalra gyakorolt hatása. Ennek még az iránya sem világos, hiszen a kiigazítás járhat az ösztönzők erősödésével ugyanúgy, mint a gazdasági aktivitás visszaesésével, alapvetően a kiigazítás szerkezetén múlik. Egyelőre erről keveset tudni, amennyiben a kiadásoldali lépések valóban erőteljesebbek lesznek, akkor van rá esély, hogy az ösztönző hatás ne legyen negatív. Hangsúlyozni kell azonban, hogy a második felvonás megvalósulásáról még semmit sem tudunk, a fenti gondolatkísérlet értelmét veszti, ha politikai vagy egyéb korlátok miatt nem valósul meg.

Mindenesetre ha a kormány az ideiglenes, gazdaságfékező bevételi intézkedéseit sikerül tartós kiadáscsökkentéssel kiváltani, akkor mutatkozik rá esély, hogy a gazdaságban szemmel látható (de azért nem robbanásszerű) gyorsulást hozzon a kormányzati gazdaságpolitika. A jegybank kiinduló számítását és a Költségvetési Tanács érzékenységvizsgálatának néhány ökölszabályát felhasználva (erősen hozzávetőleges jelleggel) 0,3-0,5 százalékpontos éves többletet feltételezhetünk a potenciális növekedésben.

Harmadik felvonás: költs többet!

A fentieken túl lehet még egy érdemi, bár csak rövid távon érvényesülő hatás is. A kormányzat a nyugdíjvagyon államosításával nem csupán az államadósságot csökkenti, és nem is csupán az adócsökkentés okozta lyukat tömi be. A reálhozamok kifizetésével (ezt a pénztárak végzik) egyben a megtakarítások egy részét is felkínálja elköltésre. Ennek keresleti hatását egyelőre nagy vonalakban is nehéz jósolni. A kormány 60-120 milliárd forint kifizetéséről beszélt, a Stabilitás Pénztárszövetség 300-400 milliárd forintot becsül, más szakértők 150 milliárd forintra teszik a reálkamatok teljes összegét.

További kérdés, hogy ezt a pénzt a volt pénztártagok elköltik, vagy új megtakarítási formákban helyezik el. Ha a háztartások teljes egészében elkölthető, egyszeri transzferként tekintenének rá, akkor nyilván nagyobb lenne a keresletoldali növekedésgerjesztő hatása. Életszerűbbnek tűnik azonban, ha azt feltételezzük, hogy a pénz egy részét megtakarítja a lakosság. Szintén a KT korábbi modellszámításaiból kiindulva, valamint a középutas 150 milliárd forintos kifizetéssel számolva két év alatt 0,1-0,1 százalékos GDP-növekedés adódhat. (Amennyiben a Stabilitás számai valósulnak meg, akkor ennek a kétszeresére számíthatunk.

Forrás: www.portfolio.hu

Cím:
9700 Szombathely, Aréna utca 4.

E-mail:
dls@tozsde1.hu

PSZÁF eng. sz.:
III/42.080/2002.
 

László Balázs
+36 30 155 8161

Serman Tibor
+36 30 155 8152

Bokodi Csaba
+36 30 155 8146

és