DLS Tanácsadó

Mekkora lehet a gazdasági növekedés Magyarországon? 2011.02.18.

Adócsökkentés, reálhozam-kifizetés, költségvetési kiigazítás - több százmilliárd forintot megmozgató egyedi gazdaságpolitikai intézkedések mozgatják a gazdaságot az idén is. A kormány jelentős növekedési hatásokat vár a lépésektől, mások szerint viszont az összhatás akár negatív is lehet.

Első felvonás: Adócsökkentés kockázatosan

A kormány reményei szerint a személyi jövedelemadóban és a társasági adóban bekövetkező változások a fogyasztáson és a beruházáson keresztül érdemben tudják dinamizálni a gazdaságot. Ez magyarázza a középtávon igen optimista növekedési előrejelzéseket: az idei 3 százalék után jövőre 3,5, ezután pedig 5-5,5 százalékos GDP-bővülésre számít a kormány. Kevésbé derűlátó a jegybank stábja: a szakértők modellszámításai ugyanis ennél jóval visszafogottabb eredményekre vezettek.

A kockázati felárak változatlansága esetén az adórendszer átalakítása nagyságrendileg a GDP szintjében 3%-nak megfelelő többletet okozhatna - írták a legutóbbi inflációs jelentésükben. Azaz feltételezve, hogy az intézkedések hatása tíz év alatt, egyenletesen érvényesül, évi 0,3% többletnövekedéssel számolhatunk az elkövetkező években. Hogy miért ilyen kevés, arra négy magyarázat is van, amelyek az adócsökkentések szerkezetével és körülményeivel függnek össze:

(1) az adóváltoztatások nem mindegyike gyorsító hatású, az adócsökkentések fedezetét részben azok a válságadók jelentik,melyek visszafoghatják a beruházási szándékot, illetve emelhetik az inflációt;

(2) az adócsökkentés a felsőbb jövedelemkategóriákban érezteti a hatását, így a gyors növekedést leginkább szolgáló munkaerőpiaci aktivitásnövelést csak korlátozottan szolgálja, hiszen ennek az alacsony jövedelmű, képzetlen rétegben vannak igazi tartalékai Magyarországon;

(3) amíg az adócsökkentés nem fenntartható költségvetési helyzetet teremt, addig a szereplők nem feltétlenül tekintik tartós intézkedésnek, nem igazítják hozzá magatartásukat;

(4) a adócsökkentés a költségvetési fenntarthatóság rovására történt, ami miatt a kockázati prémium emelkedik.

Öt százalék, hét százalék - mekkora lehet a gazdasági növekedés?


Ez alapján tehát az adóváltozások hatására nem sokkal emelkedhetett a magyar gazdaság növekedési potenciálja. Csak érdekességképpen jegyezzük meg, hogy ennél jóval nagyobb, a GDP szintjében bekövetkező 1,5-2 százalékos hatása lehet az autóipari beruházásoknak (Mercedes, Audi stb.), amelyek néhány év alatt érnek be.

Második felvonás: A kockázatcsökkentés

A kockázati felárak emelkedését valóban meg is tapasztalhattuk azután, hogy a befektetők számára világossá vált, a költségvetés strukturális egyenlege a gazdaságpolitikai lépések hatására jelentősen romlott, így az államháztartás pozíciója nem fenntartható. Éppen ellenkező irányú kamatmozgásokat tapasztalhattunk viszont az elmúlt hetekben, amikor a piac optimistává vált a március elejére várt kormányzati stabilizációs lépésekkel kapcsolatban.

Vagyis a kormány visszanyerheti az adócsökkentéstől várt kedvező növekedési hatás egy részét, amennyiben igazolni tudja, hogy középtávon stabil marad a költségvetés. Ennek a bizonyításnak azonban ára van. Egyrészt azzal, hogy a kormány 800-1000 milliárd forinttal kiigazítja a költségvetést (ekkora korrekció szükséges ugyanis), szűkíti a belső keresletet, ami automatikusan növekedési áldozattal jár. Másrészt egy rosszul összerakott - például adóemelésre alapozó - csomagnak további tartós növekedési áldozatai lehetnek.

A fentiekből kicsit összeszedettebben az alábbi kép rajzolódik ki előttünk. Keresleti oldalról a két felvonás együttes eredményeként 4-5 százalékról 3 százalékra csökken a költségvetési hiány, vagyis a három év összességében enyhén negatív keresleti hatással jár. (Ez persze inkább csak illusztráció, hiszen a keresleti hatás ennél összetettebb módon áll elő.) Jóval bonyolultabb a hosszabb távon ható, kínálati hatások számbavétele. Az egyszerűség kedvéért tételezzük fel, hogy az első felvonásban szereplő fékező erők azon része, amelyek a költségvetés stabilizálódásához kötődnek, teljesen elvesztik erejüket! Vagyis megszűnnek az ágazati különadók, javulnak a gazdasági szereplők várakozásai, illetve csökkennek a kockázati prémiumok. Ez esetben az adócsökkentések teljes egészében kifejthetik növekedési hatásukat.

A kérdés az, hogy miként változtatja ezt a képet a 800 milliárd forintos kiigazítás kínálati oldalra gyakorolt hatása. Ennek még az iránya sem világos, hiszen a kiigazítás járhat az ösztönzők erősödésével ugyanúgy, mint a gazdasági aktivitás visszaesésével, alapvetően a kiigazítás szerkezetén múlik. Egyelőre erről keveset tudni, amennyiben a kiadásoldali lépések valóban erőteljesebbek lesznek, akkor van rá esély, hogy az ösztönző hatás ne legyen negatív. Hangsúlyozni kell azonban, hogy a második felvonás megvalósulásáról még semmit sem tudunk, a fenti gondolatkísérlet értelmét veszti, ha politikai vagy egyéb korlátok miatt nem valósul meg.

Mindenesetre ha a kormány az ideiglenes, gazdaságfékező bevételi intézkedéseit sikerül tartós kiadáscsökkentéssel kiváltani, akkor mutatkozik rá esély, hogy a gazdaságban szemmel látható (de azért nem robbanásszerű) gyorsulást hozzon a kormányzati gazdaságpolitika. A jegybank kiinduló számítását és a Költségvetési Tanács érzékenységvizsgálatának néhány ökölszabályát felhasználva (erősen hozzávetőleges jelleggel) 0,3-0,5 százalékpontos éves többletet feltételezhetünk a potenciális növekedésben.

Harmadik felvonás: költs többet!

A fentieken túl lehet még egy érdemi, bár csak rövid távon érvényesülő hatás is. A kormányzat a nyugdíjvagyon államosításával nem csupán az államadósságot csökkenti, és nem is csupán az adócsökkentés okozta lyukat tömi be. A reálhozamok kifizetésével (ezt a pénztárak végzik) egyben a megtakarítások egy részét is felkínálja elköltésre. Ennek keresleti hatását egyelőre nagy vonalakban is nehéz jósolni. A kormány 60-120 milliárd forint kifizetéséről beszélt, a Stabilitás Pénztárszövetség 300-400 milliárd forintot becsül, más szakértők 150 milliárd forintra teszik a reálkamatok teljes összegét.

További kérdés, hogy ezt a pénzt a volt pénztártagok elköltik, vagy új megtakarítási formákban helyezik el. Ha a háztartások teljes egészében elkölthető, egyszeri transzferként tekintenének rá, akkor nyilván nagyobb lenne a keresletoldali növekedésgerjesztő hatása. Életszerűbbnek tűnik azonban, ha azt feltételezzük, hogy a pénz egy részét megtakarítja a lakosság. Szintén a KT korábbi modellszámításaiból kiindulva, valamint a középutas 150 milliárd forintos kifizetéssel számolva két év alatt 0,1-0,1 százalékos GDP-növekedés adódhat. (Amennyiben a Stabilitás számai valósulnak meg, akkor ennek a kétszeresére számíthatunk.

Forrás: www.portfolio.hu

A DLS Befektetési és Tanácsadó Kft. az ERSTE Befektetési Zrt. függő ügynöke

Cégünk 2001 óta van jelen a befektetési piacon, az Erste Befektetési Zrt-vel együttműködve biztosítjuk az ügyfelek magas szintű kiszolgálását.

Jelentkezés eseményre

Miért a DLS?

Miért lenne nálunk jobb, mint az előző befektetési szolgáltatójánál?

Azért,
mert nálunk az információs bázis jobb. Az ERSTE Befektetési Zrt. – amellyel partnerségben állunk, – Magyarország legnagyobb befektetési szolgáltatója, a BÉT Legek állandó díjazottja.

1

Azért,
mert nálunk a kockázat kontra nyereség alapú gondolkodás áll a központban.

2

Azért,
ert folyamatos konzultációt kap, betekintést, hogyan végezzük a munkánkat.

3

Értékeink

Cégünk megért 2–3 válságciklust. Majd 30 éves pénz- és tőkepiaci tapasztalattal rendelkezünk. Sok minden történt ez alatt az idő alatt. Edukációs fókuszú cég vagyunk. ezáltal az ügyfelek számára érthetőbbé válnak a különféle befektetések. Kevesebb rossz döntés születhet. A pénzügyileg tudatos ügyfelekkel, sokkal inspirálóbb együtt dolgozni. Az Ügyféléletút nálunk azt jelenti, hogy az ügyfeleket nem egységesen kezeljük. Hanem kialakítjuk egyedi életútját az ügyfeleinknek.

Munkánk nem tudomány, nem művészet, nem is egy boszorkánykonyha. Ez egy mérnöki munka. Feladatunk, hogy megtaláljuk az adott befektetési cél elérésének leghatékonyabb módját.

Megmutatjuk adott szituációban hogyan célszerű viselkedni. A befektetési tanácsadók által az ügyfelek számára teremtett érték nagy része a viselkedési tanácsadás.

Az ügyfelek között komoly vízválasztó a türelemfaktor. Sokszor a befektetéseiket tudatosan és türelmesen építő befektetők sokkal messzebbre jutnak, mint azok, akik mindent egyszerre akarnak. Az első 3 hónapban senki ne akarjon a top 10-ben lenni.

Azt tanácsoljuk: Legyen türelembajnok!

Hitvallásunk

 

és

Küldetésünk

Miért lenne nálunk jobb, mint az előző befektetési szolgáltatójánál?

Elkötelezettek vagyunk azért, hogy segítsünk az egyéneknek, a vállalatoknak eligazodni a pénzügyi befektetések világában, emellett fejlesszük és támogatjuk a sikeres szakembereinket.

Az ígéretünk, hogy mi, a DLS Befektetési és Tanácsadó Kft. munkatársai, energiánkat, értelmünket és tudásunkat elkötelezzük ügyfeleink pénzügyi céljainak elérése érdekében azáltal, hogy a lehető legmagasabb szintű szolgáltatást nyújtjuk és kiváló befektetési alternatívákat kínálunk.

Hisszük, hogy ügyfeleink pénzügyi jólétének előtérbe helyezése mindkettőnk érdekeit szolgálja. Folyamatos kihívásunk az ügyfelek igényeire való reagálás egy folyamatosan változó pénzügyi környezetben.

 

Társaságunk a tőkepiaci termékek széles skáláját kínálja ügyfelei részére, ezáltal lehetőséget nyújt a diverzifi- kálásra és a kockázatviseléshez megfelelő instrumentum kiválasztására.

Szolgáltatásaink

Tőkepiaci termékek széles skáláját kínáljuk

Befektetési jegyek

Irodánkban forintban, euróban, dollárban jegyzett pénzpiaci, likviditási, kötvény, részvény, ingatlan és vegyes befektetési alapok érhetőek el. 

Állampapírok, vállalati kötvények

Az állampapír üzletág a konzervatívabb, kockázatkerülő befektetők részére kínál befektetési lehetőségeket. Az állampapírok hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok, melyek tőkéjének és kamatainak visszafizetését az állam garantálja. Vásárolható hazai és nemzetközi kötvény, valamint diszkontkincstárjegy.

Részvény

A részvényeket azon befektetőknek ajánljuk, akik hajlandóak magasabb kockázatot vállalni a magasabb hozam reményében, illetve hosszútávon is tudnak gondolkodni.

Befektetési hitel

A befektetési hitel olyan befektetési forma, amely kizárólag értékpapír vásárlásához használható fel. 

Tartós Befektetési Számla

A Tartós Befektetési Számla (TBSZ) lényege, hogy a befektetésekre vonatkozó 20%-os kamat- és árfolyamnyereség-adóra (a 2011-es adóévben 16%) és osztalékadóra vonatkozó adózás kedvezőbbé tehető, ha a befektető a TBSZ-en helyezi el befektetését, megtakarítását és e számlájáról nem vesz ki a megnyitás évét követő 3-5 évig.

Nyugdíj-előtakarékossági számla

A Nyugdíj-előtakarékossági Számla (NYESZ) egy olyan megtakarítási forma, amellyel több éven keresztül gyűjtheti, befektetheti pénzét nyugdíjcélú megtakatításra. A befektetés összetételéről önállóan dönthet, azt a futamidő alatt bármikor változtathatja. 

Határidős kereskedelem

A piac határidős szegmense minden vérbeli befektető fantáziáját megmozgatja, hiszen az azonnali piachoz képest sokkal kisebb forrást mozgósítva lehet azonos méretű pozícióra szert tenni, vagyis fő előnye a tőkeáttétel.

Certifikát kereskedelem

Követheti az arany, ezüst, a határidős olaj, a határidős földgáz, az Euro Bund határidős termékek, devizapárok, valamint az Euro Stoxx Banks és a DAX 30 index árfolyamváltozását a BÉT-en jegyzett Erste Certifikátokkal való kereskedéssel.

Deviza kereskedelem

A devizapiacon minden üzlet két különböző pénznem között jön létre, ami azt jelenti, hogy az egyik devizát vesszük a másikat pedig eladjuk. A vételi ár (bid) és az eladási ár (offer) közötti különbséget nevezzük spreadnek. A bid price az az ár, amin az árjegyző hajlandó megvenni tőlünk az adott devizapárt, az offer vagy ask price pedig az, amin az árjegyző hajlandó eladni nekünk az adott devizapárt.

NETBROKER

A NetBroker az Erste Befektetési Zrt. online tőzsdei kereskedési rendszere, ahol egyszerűen, gyorsan kereskedhet magyar és külföldi értékpapírokkal, befektetési jegyekkel, és állampapírokkal.

ERSTE Trader

Deviza FX, deviza opció, arany, ezüst, CFD, ETF kereskedési lehetőség online.

ERSTE Future Program

...

 

Ennél is többet szeretne tudni?

Érdeklődjön munkatársainknál!

Többet szeretnék tudni!

Munkatársaink

Bokodi Csaba

Bokodi Csaba

Bránya Annamária

Bránya Annamária

Cseke Hajnalka

Cseke Hajnalka

Darvalics Zsolt

Darvalics Zsolt

Hegedűs Péter

Hegedűs Péter

Herczeg László

Herczeg László

Herczeg Mónika

Herczeg Mónika

Jagicza Zsolt

Jagicza Zsolt

Jálics Miklós

Jálics Miklós

László Balázs

László Balázs

Serman Tibor

Serman Tibor

Szilágyi István

Szilágyi István

Tér Kornélia

Tér Kornélia

Zámbori Miklós

Zámbori Miklós

Gyakran vannak kérdései?

Igyekszünk a legfontosabbakat előre megválaszolni

Kérdés

Hogyan lehetek ügyfelük?

...

Kérdés

Milyen gyakran kontaktálhatok az üzletkötömmel?

...

Kérdés

Milyen tőzsdén kereskedhetek a DLS Kft-nél?

...

Legyen Ön is a partnerünk!

Keresse üzletkötőinket még ma!

Cím:
9700 Szombathely, Aréna utca 4.

E-mail:
dls@tozsde1.hu

PSZÁF eng. sz.:
III/42.080/2002.
 

László Balázs
+36 30 155 8161

Serman Tibor
+36 30 155 8152

Bokodi Csaba
+36 30 155 8146

és