DLS Tanácsadó

Tőkekivonást okozhatnak a kormány meglepő lépései (Interjú) 2011.10.12.

Az eurózónában recesszió várható az idei év végén, ez pedig a külkereskedelmi kapcsolatokon keresztül jelentős negatív hatással lesz a magyar gazdaságra - fejtette ki meglátását a Portfolio.hu-nak adott interjúban Timothy Ash. A Royal Bank of Scotland feltörekvő piaci elemző részlegének ügyvezető igazgatója, aki a múlt héten Budapesten járt, rontotta a magyar gazdaság növekedésével kapcsolatos jövő évi előrejelzését és egyre inkább látja a kockázatát egy jövő évi magyar recessziónak. Véleménye szerint a negatív külső környezet és a romló magyar kilátások miatt egyértelműen hasznos lenne egy külső pénzügyi csomag Magyarországnak. Timothy Ash szerint amennyiben a magyar kormány folytatja a nem piacbarát lépéseket, akkor azzal fokozza az esélyét egy nagymértékű tőkekivonásnak az országból.


Portfolio.hu: Reálisnak látja-e, hogy az eurózóna gazdasági lassulása recesszióba csap át? Hogyan látja a Magyarország két nagy exportpiacának számító Németország és Franciaország következő egy-két évi GDP-kilátásait?

Timothy Ash: Igen, reálisnak látom, hiszen a negyedik negyedévre technikai értelemben vett recessziót várunk az eurózónában (két egymást követő negyedévben csökkenő GDP negyedéves alapon - a szerk.). Ennek jelentős negatív hatása lesz a külkereskedelmi kapcsolatokon keresztül Magyarországra.

P.: Hogyan érintheti Magyarországot az, ha például a következő három hónap során Görögország a nemzetközi hitelezőkkel egyeztetett államcsődöt jelent be? Melyek lehetnek magyar szempontból a fertőzési csatornák?

T. A.: Amennyiben valóban kontrollált államcsőd következik be, akkor az csak korlátozottan negatív hatásokkal járhat. A fő kérdés az, hogy egy ilyen helyzetet képes lesz-e elkülönítve kezelni a piac, vagy a negatív megítélés felerősödik az eurózóna perifériájához tartozó más piacokon is. Továbbra is úgy gondolom, hogy a görög lépés önmagában nem változtatja meg jelentősen az európai gazdasági növekedési kilátásokat, amelyeket egyébként lefelé mutató kockázatok terhelnek. Magyar szempontból összességében a reálgazdasági csatorna lehet a legerősebb, amelyen keresztül a fertőzés begyűrűzhet.

P.: Hogyan tud Magyarország védekezni a negatív külső környezet ellen? Látja-e szükségét annak, hogy külső pénzügyi mentőkeretet biztosítson magának a kormány (például egy EU/IMF keretet)?

T. A.: Úgy gondolom, hogy egy új elővigyázatossági IMF-hitelkeret, vagy egy rugalmas hitelvonal (FCL, az IMF új pénzügyi támogató kerete - a szerk.) bizonyára hasznos lenne. Az országoknak fokozni kell a védekező képességüket, a pénztartalékaikat és a legrosszabbra kell felkészülniük. Véleményem szerint egy új nemzetközi hitelprogram ismét erősítené a befektetőkben a bizalmat, hogy a magyar reformfolyamatok helyes irányba mennek.

P.: A külső környezet, a magyar szerkezeti reformok (Széll Kálmán-terv, konvergenciaprogram) és a devizahitelek végtörlesztési javaslata tükrében hogyan látja jelenleg a jövő évi magyar GDP-kilátásokat?

T. A.: Lefelé módosítottam az előrejelzésemet és jelenleg 0,5%-os GDP-növekedést várok, ugyanakkor egyre nagyobb esélyét látom a jövő évi recessziónak. A nettó export növekedéshez való hozzájárulása gyengülni fog, és a frankhiteleseket célzó mentőprogramok összességében gyengítik a lakossági fogyasztást, illetve rontják a bankok hitelnyújtási hajlandóságát. Mindez tehát tovább tompítja a belső keresletet rövid távon. A 2012-es GDP-teljesítménynél ráadásul azt is figyelembe kell venni, hogy a mezőgazdaság esetén a jó terméseredmények miatt magas az idei évi bázis.

P.: Hogyan látja a jövő évi magyar államháztartási folyamatokat? Meglátása szerint elegendőek lesznek-e a közelmúltban bejelentett egyenlegjavító lépések a 2,5%-os deficitcél eléréséhez?

T. A.: A GDP-növekedésen múlik, amennyiben ugyanis a tervezettnél alacsonyabb lesz a növekedés, de a hiánycél változatlan marad, akkor nincs más választás: vagy adóemelést, vagy kiadáscsökkentést kell végrehajtania a kormánynak.

P.: Mit gondol a magyar reformcsomagról? Lát-e különbséget a tavasszal bemutatott Széll Kálmán-terv és a 2012-es költségvetési törvényjavaslatban bemutatott terv között. Milyen Londonban a magyar reformfolyamattal kapcsolatos befektetői megítélés és ezzel összefüggésben van-e arra kockázat, hogy csalódnak a befektetők?

T. A.: Úgy gondolom, hogy mindannyian tudtuk: a megvalósítás a kulcs és az átalakítások nehéznek bizonyulnak, mivel a reformok többlet kiadásokkal és alacsonyabb azonnali előnyökkel járnak. A szerkezeti átalakítások általános céljai összességében jók, de mindig is úgy gondoltam, hogy a reformok radikális jellege rövid távon sokkot okozhat a gazdaságban, tovább rontva a növekedési kilátásokat és lényegében ennek megvalósulását látjuk most.

P.: Melyek lehetnek makrogazdasági, illetve pénzügyi stabilitási szempontból a főbb előnyei, illetve kockázatai a devizahitelek végtörlesztéséről szóló törvénynek?

T. A.: A bankok kevesebb hitelt fognak nyújtani Magyarországon, mivel az anyavállalatoknak van máshol is lehetőségük a tőkéjüket allokálni. Azt azért nem gondolom, hogy egyes bankok kivonulnak majd az országból mivel egyrészt kevés az új érdeklődő az ő operációjuk megvásárlására, másrészt továbbra is keresnek még pénzt a magyarországi működésükkel, harmadrészt sok tőkét fektettek már be Magyarországon és valószínűleg mind az országban, mind a régióban hosszabb távon gondolkodnak. Annak veszélyét látom a végtörlesztési törvény miatt, hogy tovább csökkenti rövid távon a lakossági fogyasztást, recesszióba löki a gazdaságot és emiatt további kihívásokat okoz a költségvetésnek a hiánycél tartásában.

P.: A végtörlesztési törvénnyel párhuzamosan a Magyar Nemzeti Bank bejelentette, hogy a devizatartalékokból juttatna eurót a kereskedelmi bankoknak a végtörlesztési tranzakció lebonyolításához. Az emiatt bekövetkező jegybanki tartalékcsökkenés meglátása szerint növeli-e az ország sérülékenységét és hozzájárulhat-e emiatt további forintgyengüléshez?

T. A.: Véleményem szerint érzékeny téma, hogy az MNB mérsékelni igyekszik a forint árfolyam volatilitását. A gyenge magyar gazdasági növekedési kilátások és a kihívásokkal teli külpiaci környezet miatt összességében további forintgyengülésre van esély. A befektetők jelenleg tőkekivonást hajtanak végre a feltörekvő piacokról és ez érinteni fogja a magyar piacokat is, ahogy a lengyeleket is. Magyarország szempontjából kedvező, hogy többletet mutat a folyó fizetési mérleg és a jegybanki tartalékok is sokkal magasabbak, mint 2008-ban voltak.

P.: A gyenge forint tükrében valós veszélyét látja annak, hogy rendkívüli kamatemelést hajt végre a Magyar Nemzeti Bank?

T. A.: Egyelőre nem. Már 75 bázisponttal emelt az elmúlt időszakban és a gazdasági növekedési kilátások nagyon gyengék. Véleményem szerint az MNB érzékenysége a forint gyengülésére enyhülhetett és azt is érdemes figyelembe venni, hogy a régió többi devizája is gyengülést szenvedett el. Meglátásom szerint továbbra is az a fő kérdés, hogy mikor csökkent kamatot az MNB.

P.: A külföldi befektetők magyar állampapír állománya történelmi csúcs közelében mozog. Van-e annak kockázata, hogy egy hirtelen jelentős tőkekivonás következik be a magyar piacokról hasonlóan a 2008 őszi fejleményekhez?

T. A.: Igen, ennek van kockázata, különösen akkor, ha a magyar kormány nem piacbarát lépésekkel okoz meglepetéseket. Ez leértékelődési nyomás alá helyezheti a forintot, de az is elképzelhető, hogy a kormány egyébként is gyengébb forintot szeretne a gazdaság élénkítése érdekében.

forrás: www.portfolio.hu


Cím:
9700 Szombathely, Aréna utca 4.

E-mail:
dls@tozsde1.hu

PSZÁF eng. sz.:
III/42.080/2002.
 

László Balázs
+36 30 155 8161

Serman Tibor
+36 30 155 8152

Bokodi Csaba
+36 30 155 8146

és