DLS Tanácsadó

Huszárvágásra készül az EU a válságkezelésben 2011.10.20.

A magánbefektetőket érintő nagyjából 50 százalékos görög adósságleírás, a bankok újratőkésítése az adósságválság átterjedési kockázatainak csökkentésére és az átmeneti mentőalap (EFSF) tűzerejének részleges közös adósságkezelés útján történő növelése képezik annak az átfogó euró-mentőtervnek a fő pilléreit, amelyről vasárnap kívánnak döntést hozni az euróövezet tagállamának vezetői -írja a BruxInfo .

"(A vasárnapi csúcs) létfontosságú pillanat lesz Európa jövője szempontjából. A kis lépések helyett ezúttal az államadósság-probléma valamennyi tényezőjére kiterjedő átfogó választ kell adnunk" - jelentette ki szerdán a brüsszeli sajtó előtt José Manuel Barroso bizottsági elnök, hozzátéve, hogy még ha az igen bonyolult képlet valamennyi eleméről sikerülne is döntést hozni, mindez nem jelenti azt, hogy nem lesz szükség utómunkálatokra.

A Barroso által is említett átfogó válasz különböző elemeiről ezekben a percekben is lázas egyeztetések folynak a megfelelő fórumokon. Az átfogó megközelítés azon a felismerésen alapul, hogy a görög probléma, az eurózóna periférikus országait sújtó, illetve fenyegető államadósság-válság és a bankrendszer körül kialakult bizalmi válság szorosan összefügg egymással, egyiket sem lehet a másiktól külön kezelni, sem időben, sem pedig térben. A vasárnapi csomag négy fő eleme: a görög adósságprobléma fenntartható kezelése, a bankok feltőkésítése, az átmeneti európai mentőalap, az EFSF tűzerejének növelése és a gazdasági kormányzás részben mindezzel összefüggő megerősítése, a nemrég elfogadott hatos csomagon túlmenően.

A jelenleg is tárgyalt terv kiindulópontja a görög probléma olyan módon történő kezelése, hogy az a júliusi csomagnál érdemibb adósságcsökkentéshez vezessen. Ennek jegyében még nagyobb áldozatokra fogják kérni a görög államkötvények körülbelül egyharmadát birtokló európai bankszektort. Annak érdekében, hogy a korábbinál nagyobb adósságleírás ne idézze elő az adósságválság átterjedését, a görög erőfeszítéssel párhuzamosan erős tűzfalat kell építeni. A fertőzés két úton terjedhet: a bankokon és az államadósságon (hozamfelárak emelkedésén) keresztül. Ezért van szükség a rendszer működése szempontjából lényeges bankok törzstőkéjének a megerősítésére, más szóval a bankok feltőkésítésére, amit a múlt héten jelentett be a Bizottság elnöke. Ez a lépés tehát azt a célt szolgálja, hogy a magánbefektetők görög adósságleírásba való bevonása miatt ne terjedjen át a fertőzés az egész bankrendszerre. Ez lenne tehát az első tűzfal.

A második tűzfalat a spanyolok és az olaszok köré kell felhúzni annak érdekében, hogy ne terjedjen át rájuk a görög eseményt követően az adósságválság. Ez különösen aktuális, ha figyelembe vesszük, hogy a Moody,s éppen kedden minősítette le Spanyolországot, míg az S&P olasz bankokat. A tűzfalhoz az átmeneti európai pénzügyi stabilitási eszköz (EFSF) "tűzerejét" kell megnövelni azért, hogy ráijesszen a befektetőkre és ne hagyjon semmiféle kétértelműséget. Végül a negyedik láncszem az eurózóna intézményi működésében meglévő hiányosságok kezelése és ezzel egy olyan tényező kiiktatása, ami az inkoherens üzenetek miatt rendre növeli a befektetők bizonytalanságát, tovább mélyítve ezzel a krízist.

Az első fontos kérdés, amiről vasárnap a vezetőknek dönteniük kell, hogy zöld jelzést adnak-e a sorrendben hatodik, 8 milliárd euró összegű görög hitelrészlet folyósításának. A nemzetközi trojka végleges jelentése az első görög program teljesítéséről a tagállamok előtt van, akárcsak az a jelentés, amely ezúttal először a görög államadósság fenntarthatósága szempontjából vette górcső alá a programot. És ez az a pont, ami forrásaink szerint indokolttá teszi a július 21-én jóváhagyott második görög mentőcsomag paramétereinek módosítását. A július 21-i alku fontos volt a tekintetben, hogy először vonta be a magánbefektetőket a görög adósságprobléma megoldásába, akik "önként" vállalták, hogy Athénnel szemben fennálló követelésük 21 százalékáról lemondanak. Diplomaták szerint ugyanakkor azóta részben a piaci körülmények változása, részben pedig a júliusi csomag adósságcsökkentés szempontjából szerény hatása (mindössze 7 százalékkal csökkenti összesen a 160 százalék körüli görög államadósságot) szükségessé tette az akkori döntés módosítását.

A következmény: a magánbefektetőknek nagyobb veszteséget (haircut) kell bevállalniuk, ami értesülésünk szerint 50 százalék körüli lehet. Erről ugyanakkor jelenleg is folynak a tárgyalások az EU és az európai bankok képviselői között. A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy a bankoknak újakra kellene cserélniük a tulajdonukban lévő görög államkötvényeket, mégpedig az eredeti állampapírok névértékének feléért. Az adósságleírásnak ez a módja formailag nem jelentene rendezett görög államcsődöt, amitől továbbra is ódzkodik az EU, bár tartalmilag kétségkívül valami ilyesmiről van szó. Forrásaink szerint a második görög program átfazonírozásának egyúttal az is lenne a következménye, hogy a júliusban beígért újabb 109 milliárd eurós pénzügyi mentőcsomag összege nagyobb lesz. Hogy pontosan mennyivel, azt egyelőre nem lehet tudni.

A görög program módosításának folyománya, a bankok újratőkésítése, amire tehát a fertőzés megelőzése miatt van szükség. Ennek keretében az Európai Bankhatóság (EBA) javaslatára (ez még nem készült el) az államadósságnak való kitettségük alapján felmérik a rendszer stabilitása szempontjából fontos európai bankok saját tőkéjét, és a kockázatok kivédésére átmenetileg magasabb (5 százalék helyett 9 százalékos) tőkemegfelelési rátát írnak majd elő nekik. Mivel igen magasra helyezik a lécet, a bankokat ezért újra kell majd tőkésíteni. Ez történhet saját eszközökkel, a piacról, az államok tőkeinjekciójával, vagy végső esetben az EFSF révén. Brüsszelben ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy nincs szó egységes feltőkésítési tervről, hanem csak összehangolt lépésről. A nemzeti bankfelügyeletek határozzák majd meg, hogy bankjaiknak egészen pontosan mennyi pótlólagos tőkére lesz szükségük.

A következő építőkocka a nagy eurós kirakójátékban az átmeneti európai pénzügyi stabilitási eszköz (EFSF) feljavítása, más szóval élve tűzerejének fokozása. Ez megint csak a tűzfalépítés miatt muszáj. Olyan erős tűzfalat kell felhúzni, ami megvédi Spanyolországot és Olaszországot és más nem programországokat is a fertőzéstől. Ennek legcélszerűbb módja az EFSF jelenleg 440 milliárd eurós pénzügyi keretének felemelése lenne. Ám mivel a két említett ország körbebástyázásához óvatos becslések szerint is legalább 2 billió euróra, vagyis a jelenlegi keret ötszörösére lenne szükség, ennek nincs realitása. Az euróövezet ehelyett egy olyan módszerhez folyamodik, ami megfigyelők szerint az első lépés a közös adósságkezelés, más néven az eurókötvény irányába.

Konkrétan értesülésünk szerint az EFSF és rajta keresztül az euróövezet tagjai az új kötvénykibocsátások 20 százalékára közösen vállalnának kezességet, a kedvezményezett ország tehát ennyivel, jelentősen alacsonyabb kamattal juthatna hozzá kölcsönökhöz a piacokról, mint egyébként. Ezzel a tervek szerint elkerülhetővé válna az adóssághelyzet romlása a szóban forgó tagállamokban. Információink szerint ennek a jóllehet csak részleges "eurókötvény-szerű" megoldásnak a gyakorlati hatása az lenne, hogy megötszöröződne (2200 milliárd euróra nőne) az EFSF tűzereje, ami elrettentené a befektetőket attól, hogy a spanyolok és az olaszok bedőlésére spekuláljanak. Az ilyenfajta adósságátvállalásért azonban drága politikai és pénzügyi árat kellene fizetnie a kedvezményezett országnak. Ha lehet még szigorúbb és alaposabb felügyelet alá helyeznék a költségvetési politikáját és büntető kamatot is felszámolnának.

Akárhogy is nézzük, ez a módszer nagyon hasonlít az úgynevezett kék és vörös kötvény javaslathoz, azzal a különbséggel, hogy a Bruegel think tank javaslatának értelmében a tagállamok az államadósság 60 százalékáig vállalnának kezességet partnerük adósságáért, azon felül viszont már a piacokról kellene tudnia finanszírozni magát, ha tudja.

Az átfogó válasz negyedik eleme a gazdasági kormányzás további megerősítése a fiskális fegyelem szigorítása és az integráció mélyítése révén. Ez megint összefügg a többi kérdéssel, hiszen az euróövezet intézményi hátterének hiányosságai számos kommunikációs és egyéb működési zavart okoznak nap mint nap, hozzájárulva ezzel a befektetők tanácstalanságához és a válság elmélyüléséhez.

Úgy tudjuk, hogy a kérdést - ami Herman Van Rompuy európai tanácsi elnök csúcson megtárgyalandó jelentésének tárgyát képezi - két különböző síkon kezelik majd. Jelesül úgy, hogy alapszerződést kell-e módosítani vagy sem.

Ami a szerződés módosítását nem igénylő döntések körébe tartozik, az euróövezet vezetői - elképzelések szerint - szigorúbban és alaposabban a körmére néznének azoknak az országoknak, amelyek ellen eljárás folyik a túlzott mértékű államháztartási hiány miatt. Egy olyan monitoring rendszert is alkalmaznának a programországokkal szemben, ami a jelenlegi három hónapos felülvizsgálat helyett lehetőséget adna lényegében állandó, napi rendszerességű megfigyelésükre. A szóban forgó államok ugyanakkor kézzelfogható technikai segítséget is kapnának a problémák leküzdéséhez.

Van Rompuy várhatóan több javaslatot is tesz majd az euróövezet intézményi működésének javítására is. Először is kezdeményezheti, hogy a jövőben szervesebb legyen az együttműködés az euróövezeti tagállamok évi kétszeri csúcstalálkozója (ezt Van Rompuy elnökli majd) és a pénzügyminiszteri szinten ülésező Eurócsoport között. Egy további változás lenne, hogy az Eurócsoport jelenleg másodállásban működő munkacsoportja állandó, főfoglalkozású igazgatót (jelenleg a tagállamok pénzügyminisztériumi szakállamtitkárai, igazgatói elnöklik felváltva a grémiumot) kap és a titkárságot is megerősítik az Eurócsoport számára. Várhatóan nyitva hagyja ugyanakkor a javaslat az Eurócsoport állandó elnöki tisztségének a kérdését, egyszerűen azért, mert ezt már a jelenlegi szabályok is biztosítják. A kérdés eldöntését így valószínűleg júniusra halasztják, amikor lejár a jelenlegi elnök, a luxembourgi Jean-Claude Juncker mandátuma. Juncker elvileg a saját utóda is lehet, bár sokan kételkednek abban, hogy még egyszer ringbe szállna a tisztségért.

A BruxInfo úgy tudja, hogy a gondolkozás abba az irányba halad, hogy az euróövezet számára ne hozzanak létre külön, az EU többi részétől különválló intézményeket, ez ugyanis két párhuzamos struktúra kialakulásával csak tovább gyarapítaná a gondok számát. Mindez megnyugtató hír lehet a nem euróövezeti tagok, így Magyarország számára is, amelyek egy ilyen kétsebességes megoldástól tartottak. Ettől függetlenül a vasárnapi vitán a probléma még előkerülhet. A britek fő félelme az, hogy az eurózóna különutasságával a döntések súlypontja eltolódna az euróövezet felé, csökkentve ezzel a brit befolyást. Másfelől a lengyelek, a magyarok és más, a jövőben valamikor csatlakozó országok azt kifogásolják, hogy az ő megkérdezésük nélkül megváltoztassák annak a valutaövezetnek a szabályait, amihez a jövőben nekik is csatlakozniuk kell. Várhatón végül nem a kirekesztés-párti álláspont kerekedik majd felül.

Forrás: www.portfolio.hu


A DLS Befektetési és Tanácsadó Kft. az ERSTE Befektetési Zrt. függő ügynöke

Cégünk 2001 óta van jelen a befektetési piacon, az Erste Befektetési Zrt-vel együttműködve biztosítjuk az ügyfelek magas szintű kiszolgálását.

Jelentkezés eseményre

Miért a DLS?

Miért lenne nálunk jobb, mint az előző befektetési szolgáltatójánál?

Azért,
mert nálunk az információs bázis jobb. Az ERSTE Befektetési Zrt. – amellyel partnerségben állunk, – Magyarország legnagyobb befektetési szolgáltatója, a BÉT Legek állandó díjazottja.

1

Azért,
mert nálunk a kockázat kontra nyereség alapú gondolkodás áll a központban.

2

Azért,
ert folyamatos konzultációt kap, betekintést, hogyan végezzük a munkánkat.

3

Értékeink

Cégünk megért 2–3 válságciklust. Majd 30 éves pénz- és tőkepiaci tapasztalattal rendelkezünk. Sok minden történt ez alatt az idő alatt. Edukációs fókuszú cég vagyunk. ezáltal az ügyfelek számára érthetőbbé válnak a különféle befektetések. Kevesebb rossz döntés születhet. A pénzügyileg tudatos ügyfelekkel, sokkal inspirálóbb együtt dolgozni. Az Ügyféléletút nálunk azt jelenti, hogy az ügyfeleket nem egységesen kezeljük. Hanem kialakítjuk egyedi életútját az ügyfeleinknek.

Munkánk nem tudomány, nem művészet, nem is egy boszorkánykonyha. Ez egy mérnöki munka. Feladatunk, hogy megtaláljuk az adott befektetési cél elérésének leghatékonyabb módját.

Megmutatjuk adott szituációban hogyan célszerű viselkedni. A befektetési tanácsadók által az ügyfelek számára teremtett érték nagy része a viselkedési tanácsadás.

Az ügyfelek között komoly vízválasztó a türelemfaktor. Sokszor a befektetéseiket tudatosan és türelmesen építő befektetők sokkal messzebbre jutnak, mint azok, akik mindent egyszerre akarnak. Az első 3 hónapban senki ne akarjon a top 10-ben lenni.

Azt tanácsoljuk: Legyen türelembajnok!

Hitvallásunk

 

és

Küldetésünk

Miért lenne nálunk jobb, mint az előző befektetési szolgáltatójánál?

Elkötelezettek vagyunk azért, hogy segítsünk az egyéneknek, a vállalatoknak eligazodni a pénzügyi befektetések világában, emellett fejlesszük és támogatjuk a sikeres szakembereinket.

Az ígéretünk, hogy mi, a DLS Befektetési és Tanácsadó Kft. munkatársai, energiánkat, értelmünket és tudásunkat elkötelezzük ügyfeleink pénzügyi céljainak elérése érdekében azáltal, hogy a lehető legmagasabb szintű szolgáltatást nyújtjuk és kiváló befektetési alternatívákat kínálunk.

Hisszük, hogy ügyfeleink pénzügyi jólétének előtérbe helyezése mindkettőnk érdekeit szolgálja. Folyamatos kihívásunk az ügyfelek igényeire való reagálás egy folyamatosan változó pénzügyi környezetben.

 

Társaságunk a tőkepiaci termékek széles skáláját kínálja ügyfelei részére, ezáltal lehetőséget nyújt a diverzifi- kálásra és a kockázatviseléshez megfelelő instrumentum kiválasztására.

Szolgáltatásaink

Tőkepiaci termékek széles skáláját kínáljuk

Befektetési jegyek

Irodánkban forintban, euróban, dollárban jegyzett pénzpiaci, likviditási, kötvény, részvény, ingatlan és vegyes befektetési alapok érhetőek el. 

Állampapírok, vállalati kötvények

Az állampapír üzletág a konzervatívabb, kockázatkerülő befektetők részére kínál befektetési lehetőségeket. Az állampapírok hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok, melyek tőkéjének és kamatainak visszafizetését az állam garantálja. Vásárolható hazai és nemzetközi kötvény, valamint diszkontkincstárjegy.

Részvény

A részvényeket azon befektetőknek ajánljuk, akik hajlandóak magasabb kockázatot vállalni a magasabb hozam reményében, illetve hosszútávon is tudnak gondolkodni.

Befektetési hitel

A befektetési hitel olyan befektetési forma, amely kizárólag értékpapír vásárlásához használható fel. 

Tartós Befektetési Számla

A Tartós Befektetési Számla (TBSZ) lényege, hogy a befektetésekre vonatkozó 20%-os kamat- és árfolyamnyereség-adóra (a 2011-es adóévben 16%) és osztalékadóra vonatkozó adózás kedvezőbbé tehető, ha a befektető a TBSZ-en helyezi el befektetését, megtakarítását és e számlájáról nem vesz ki a megnyitás évét követő 3-5 évig.

Nyugdíj-előtakarékossági számla

A Nyugdíj-előtakarékossági Számla (NYESZ) egy olyan megtakarítási forma, amellyel több éven keresztül gyűjtheti, befektetheti pénzét nyugdíjcélú megtakatításra. A befektetés összetételéről önállóan dönthet, azt a futamidő alatt bármikor változtathatja. 

Határidős kereskedelem

A piac határidős szegmense minden vérbeli befektető fantáziáját megmozgatja, hiszen az azonnali piachoz képest sokkal kisebb forrást mozgósítva lehet azonos méretű pozícióra szert tenni, vagyis fő előnye a tőkeáttétel.

Certifikát kereskedelem

Követheti az arany, ezüst, a határidős olaj, a határidős földgáz, az Euro Bund határidős termékek, devizapárok, valamint az Euro Stoxx Banks és a DAX 30 index árfolyamváltozását a BÉT-en jegyzett Erste Certifikátokkal való kereskedéssel.

Deviza kereskedelem

A devizapiacon minden üzlet két különböző pénznem között jön létre, ami azt jelenti, hogy az egyik devizát vesszük a másikat pedig eladjuk. A vételi ár (bid) és az eladási ár (offer) közötti különbséget nevezzük spreadnek. A bid price az az ár, amin az árjegyző hajlandó megvenni tőlünk az adott devizapárt, az offer vagy ask price pedig az, amin az árjegyző hajlandó eladni nekünk az adott devizapárt.

NETBROKER

A NetBroker az Erste Befektetési Zrt. online tőzsdei kereskedési rendszere, ahol egyszerűen, gyorsan kereskedhet magyar és külföldi értékpapírokkal, befektetési jegyekkel, és állampapírokkal.

ERSTE Trader

Deviza FX, deviza opció, arany, ezüst, CFD, ETF kereskedési lehetőség online.

ERSTE Future Program

...

 

Ennél is többet szeretne tudni?

Érdeklődjön munkatársainknál!

Többet szeretnék tudni!

Munkatársaink

Bokodi Csaba

Bokodi Csaba

Bránya Annamária

Bránya Annamária

Cseke Hajnalka

Cseke Hajnalka

Darvalics Zsolt

Darvalics Zsolt

Hegedűs Péter

Hegedűs Péter

Herczeg László

Herczeg László

Herczeg Mónika

Herczeg Mónika

Jagicza Zsolt

Jagicza Zsolt

Jálics Miklós

Jálics Miklós

László Balázs

László Balázs

Serman Tibor

Serman Tibor

Szilágyi István

Szilágyi István

Tér Kornélia

Tér Kornélia

Zámbori Miklós

Zámbori Miklós

Gyakran vannak kérdései?

Igyekszünk a legfontosabbakat előre megválaszolni

Kérdés

Hogyan lehetek ügyfelük?

...

Kérdés

Milyen gyakran kontaktálhatok az üzletkötömmel?

...

Kérdés

Milyen tőzsdén kereskedhetek a DLS Kft-nél?

...

Legyen Ön is a partnerünk!

Keresse üzletkötőinket még ma!

Cím:
9700 Szombathely, Aréna utca 4.

E-mail:
dls@tozsde1.hu

PSZÁF eng. sz.:
III/42.080/2002.
 

László Balázs
+36 30 155 8161

Serman Tibor
+36 30 155 8152

Bokodi Csaba
+36 30 155 8146

és